ataturk

انجمن ایرانیان ترکیه

تحصیل در ترکیه

فهرست مطالب

رشته های تحصیل در ترکیه

رشته های تحصیلی در ترکیه

در ترکیه امکان تحصیل در بسیاری از رشته ها فراهم است. از جمله آن ها می توان به موارید مثل پزشکی، گرایش‌های مهندسی، دنداپزشکی، داروسازی، پرستاری و… اشاره کرد. شما می توانید برای تحصیل در ترکیه هر کدام از این رشته ها را بر گزینید. ادامه تحصیل دهید و اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت کنید و در نهایت مهاجرت به ترکیه را با اطمینان خاطر انجام دهید.. براساس استاندارهای بین‌المللی معاهده بولونیا امکان تحصیل به زبان رسمی ترکیه و زبان بین المللی برای شما وجود دارد. به این ترتیب می توانید به یکی از زبان‌ های ترکی یا انگلیسی به تحصیل بپردازید. اگر تا اینجای مقاله برایتان جالب بوده؛ پیشنهاد می کنیم حتما ادامه آن را نیز بخوانید. چون مطلب تحصیل در ترکیه برای شما نوشته شده است. ما در ادامه این مطلب به معرفی معتبر ترین دانشگاه‌ها و مدارس ترکیه خواهیم پرداخت. کلیه شرایط برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه را نیز بیان خواهیم کرد. تا با اطلاعات کامل اقدام به این کار کنید.

مدارک و هزینه‌های لازم برای تحصیل در ترکیه را نیز به طور مفصل بررسی خواهیم کرد. شما می توانید با کم‌ ترین هزینه به ترکیه مهاجرت کنید و در آن جا به تحصیل بپردازید. باید بگوییم با توجه به شرایطی که دارند میتوانید به سادگی اقدام به این کار کنید. البته اگر ازمشاوره افراد متخصص استفاده کنید قطعا در زمان کمتری به نتیجه خواهید رسید. تحصیل در این کشور در کنار کار و زندگی در ترکیه می توانید مسیر زندگی شما را به کلی تغییر دهد. اولین گام برای تحصیل در ترکیه انتخاب رشته تحصیلی است. که برای این بهتر است از مشاوره انجمن ایرانیان استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

مدارک مورد نیاز تحصیل در ترکیه

تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ترکیه هدف بسیاری از پشت کنکوری های ایران است. افرادی که از تحصیل در دانشگاه های معتبر داخل کشور بازمانده اند؛ اقدام به مهاجرت به دیگر کشور ها از جمله ترکیه می کنند؛ تا بتوانند در دانشگاه های این کشور ادامه تحصیل دهند. یکی از پر تقاضا ترین مقاطع تحصیلی کارشناسی است. برای ایرانیان در کشور ترکیه تحصیل در این مقطع بسیار متداول است. مقطع کارشناسی ارشد نیز همین وضعیت را دارد و در بین ایرانیان بسیار مورد توجه است. دانشجویان ایرانی در بیشتر موارد تا دوره کارشناسی که کنکور آسانی دارد در ایران تحصیل می کنند؛ پس از اتمام دوره کارشناسی در ایران، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه اقدام می ‌کنند. تا بتوانند با اخذ مدرک تحصیلی بین‌المللی دانشگاه ‌های برتر این کشور، امکان تحصیل در سایر کشورها را بدست آورند. البته که بسیاری افراد با تی کردن این مسیر به هدف خود می رسند.

اگر می ‌خواهید مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در ترکیه کسب کنید؛ لازم است ضمن بررسی شرایط خاص هر رشته در وب‌ سایت دانشگاه مورد نظر خود؛ باید مجموعه ‌ای از مدارک را فراهم کنید. که در این بخش به آن ها می پردازم. مدارک مورد نیاز تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در ترکیه به این شرح است. فرم درخواست پذیرش مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد؛ انگیزه نامه ارائه سی وی CV قدرتمند نامه معتبر از اساتید. ارائه سوابق تحصیلی ارائه نمرات مورد تأیید در برخی از آزمون‌ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ها؛ ارائه نمره قبولی در آزمون زبان تافل یا آزمونی که دانشگاه در بدو ورود، قبولی در آن را لازم می‌داند. شرکت در امتحانات کتبی و یا مصاحبه دانشگاهُ.

دانشگاه‌ های برتر ترکیه

برترین دانشگاه های ترکیهتعداد زیادی دانشگاه در ترکیه مستقر هستند که برای تحصیل در ترکیه می توانید در آن ها مشغول به تحصیل باشید. مؤسسات آموزشی دولتی و خصوصی نیز در ترکیه مانند کشور خودمان وجود دارند. در سال های اخیر این دانشگاه ها توانستند به لحاظ علمی د رتبه مناسبی را دریافت کنند. این رتبه بندی در زمینه استاندارد های QS، رنکینگ جهانی تایمز و غیره انجام شده است. که دانشگاه های ترکیه توانسته اند در همه آن ها رتبه خوبی را کسب کنند. اسامی تعدادی از این دانشگاه‌ ها را می ‌توانید ادامه مشاهده کنید. اولین دانشگاه، دانشگاه کوچ است که توانسته در این رتبه بندی، به رتبه ۴۷۷دست پیدا کند. دانشگاه سابانچی هم با کسب رتبه۵۳۱-۵۴۰ توانسته خود را در بین دانشگاه های سطح اول؛ قرار دهد. دانشگاه فنی خاورمیانه بارتبه ۵۰۱-۵۱۰ دیگر دانشگاه برتر ترکیه است. دانشگاه بیلکنت هم رتبه ۵۶۱-۵۷۰ در بین همه دانشگاه ها را کسب کرده است.

دانشگاه بغازیچی ۷۰۱-۷۵۰ هم با این رتبه امکان تحصیل در ترکیه را فراهم کرده است. دانشگاه فنی استانبول نیز نمره ۶۰۱-۶۵۰ را کسب و در بین دانشگاه های سطح یک قرار گرفته است. دانشگاه آنکارا که در یکی از بهترین شهر های این کشور واقع شده است رتبه۱۰۰۱-۱۲۰۰ را دارا است. دانشگاه حاجت تپه۸۰۱- ۱۰۰۰ و دانشگاه استانبول است. در زمینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی فعالیت می‌کنند. انجمن ایرانیان از سابقه درخشانی در این زمینه برخوردار هستند. این موسسه متقاضیان را از شروع روند اخذ پذیرش در داخل ایران تا اسکان کامل در ترکیه همراهی می‌کنند.

بورس تحصیل در ترکیه

بورس تحصیلی در ترکیهیکی از مزیت های مهم تحصیل در ترکیه امکان بهره مندی از بورسیه تحصیلی این کشور است. اما سوال این است که این بورسیه چه مواردی را پوشش می ‌دهد؟ در ادامه به پرسش این پاسخ می پردازیم. باید بگوییم آن چه بورس‌ های تحصیلی ترکیه را نسبت به سایر کشورها متمایز می کند چند نکته مهم ایت. اول این که حمایت مالی به مراتب قوی را ارائه می دهد. مورد دیگر معافیت شهریه است که تقریبا بی نظیر است. ارائه خوابگاه نیز از جمله مزیت های استفاده از بورس تحصیل ترکیه است. تحصیل بیمه درمانی و همین طور امکان بهره ‌مندی از امکانات دانشگاهی نیز؛ امکانات دیگری هستند که با دریافت بورس تحصیلی از آن بهره مند می شوید. البته دیگر تسهیلات اجتماعی و فرهنگی در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاهی نیز با دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه برای شما فراهم است. این موارد بسیاری به مهاجرت تحصیلی ترکیه ترغیب کرده است.

البته باید بگوییم علاوه بر بورس ‌های تحصیلی مذکور این کشور بورس‌ های دیگری ارائه خواهد داد. که از جمله آن ها می توان به بورسیه های تحصیلی ترکیه اراسموس اشاره کرد. بورس ‌های تحصیلی پژوهشی نیز امکان دیگراین کشور برای دانشجویان بین المللی است. بورس توبیتاک (TUBITAK) هم در این کشور ارائه می شود. بورس‌ های تحصیلی موفقیت بورس KATİP, و همچنین که؛ برای مقامات دولتی خارجی، دیپلمات ‌ها، دانشگاهیان و محققانی طراحی شده است. نیز ارائه می شود. اگر مایل به یادگیری زبان ترکی هستند هم برای شما شرایط ویژه ای وجود دارد. بورسیه مولانا هم در این کشور ارائه می شود.

رشته های پرتقاضا تحصیل در ترکیه

پرتقاضاترین رشته های تحصیلی در ترکیههمان طور که گفتیم یکی از اصلی ترین مراحل تحصیل در ترکیه انتخاب رشته است که در این بخش به محبوب ترین آن ها می پردازیم. این یک واقعیت است دانشگاه های کشور ایرانمعتبر تر هستند و سطح علمی بالا تری دارند اما دانشگاه های کشور ترکیه مخصوصا آنهایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. ترکیه به خاطر نزدیکی به آسیا و اروپا، مرکز توجه دانشجویان بین‌المللی زیادی قرارگرفته است. بنابراین اخذ پذیرش در برخی از رشته ‌ها در این کشور؛ به خصوص در رشته های پر تقاضا در این کشور به‌ سادگی امکان‌ پذیر نیست. در ادامه به معرفی این رشته های تحصیلی در ترکیه و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تعدادی از رشته‌های تحصیلی پر تقاضا در ترکیه عبارت هستند از؛ رشته پرستاری که به خصوص برای خانم ها بسیار جذاب است. رشته مامایی نیز از محبوبیت قابل توجهی بر خوردار است. رشته فیزیوتراپی نیز از جمله رشته های تحصیلی پر تقاضا در این کشور است. رشته معماری هم در این کشور از محبوبیت خاصی بر خوردار است. رشته تحصیلی مهندسی کامپیوتر نیز بسیار محبوب و پر تقاضا است. رشته حقوق هم برای افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند جالب توجه است. مهندسی صنایع در این کشوردانشجوی زیادی را پذیرا است. تحصیل در رشته علوم ارتباطات هم رونق خوبی دارد.

هزینه‌ تحصیل در ترکیه 

هزینه تحصیل در ترکیهیکی از موضوعات مهم در خصوص تحصیل در ترکیه؛ هزینه های این کشور است. همان طور که احتمابا می دانید تحصیل در دانشگاه ‌های ترکیه رایگان نیست. و این یکی از تفاوت های مهم دانشگاه های این کشور با دانشگاه های معتبر داخل کشور است. چرا که تحصیل در دانشگاه های ترکیه بر خلاف دانشگاه های داخل کشور نیازمند پرداخت شهریه است. شاید بپرسید مقدار شهریه‌ های دانشگاه های ترکیه به چه صورت است؟ در پاسخ باید بگوییم مبلغ پرداختی شما به عنوان شهریه رابطه مستقیمی با رشته و مقطع تحصیلیتان دارد. باید بگوییم کخ تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی کشور ترکیه در قیاس با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده؛ بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه تر می باشد. به طور تقریبی شهریه دانشجویان بین ‌المللی در دانشگاه‌ های دولتی ترکیه حداقل از ۱۱۶/۴۷ دلار است. که معادل۱۰۰۰ لیر می باشد. البته باید این مبلغ در سال شروع می ‌باشد.

همان طور که گفتیم مبلغ شهریه دانشگاه ها با رشته تحصیلی شما ارتباط مستقیم دارد. به این ترتیب می توان گفت تحصیل در رشته‌ هایی مانند پزشکی یا مهندسی کمی گران‌ تر است. به عنوان نمونه تحصیل پزشکی در دانشگاه اژه ۲۳۲/۹۳ دلار هزینه روی دست شما خواهد گذاشت. که حدودا معادل ۲۰۰۰ لیر ترکیه است. همین طور تحصیل دندانپزشکی به ۱۸۶/۳۵ دلار یا ۱۶۰۰ لیر هزینه در سال دارد. طبیعاتا دانشگاه‌ های خصوصی در این کشور در مقایسه با دانشگاه‌ های دولتی هزینه بیشتری را دریافت می ‌کنند. که در صورت ادامه تحصیل در این دانشگاه ها شهریه سالانه آن‌ ها می‌ تواند؛ نزدیک ۲۳۶۶۳/۹۰ دلار (۲۰۳۰۱۶/۴۰ لیر) باشد.

کار حین تحصیل در ترکیه

یکی از اقداماتی که دانشجویان بین المللی برای جبران بخشی از هزینه های خود انجام می دهند؛ کار در حین تحصیل است. در برخی کشور ها چنین اجازه ای به دانشجو داده نمی شود. اما در ترکیه چگونه است؟ در پاسخ باید بگوییم برای کار حین و پس از تحصیل در این کشور، باید از دولت ترکیه مجوز کار دریافت کنند. بعد از دریافت این مجوز امکان کار برای آن ها فراهم می شود. پیدا کردن شغل به صورت پاره‌ وقت برای دانشجویانی که به زبان ترکی مسلط نیستند، امری دشوار است. از این رو بهتر است اگر چنین قصدی دارید روی مهارت های زبان خود نیز کار کنید و در کلاس زبان ترکی استانبولی شرکت کنید. چرا که بیشتر کارفرمایان ترک برای مشاغل پاره ‌وقت به دنبال نیروی کار ترک‌ زبان هستند. در این صورت می توانید کار مناسبی را پیدا کنید. 

لازم به توضیح است که امکان کار در کشور ترکیه و برای دانشجویانی که در سال اول مقاطع تحصیلی کاردانی هستند؛ و یا افرادی که دانشجوی کارشناسی هستند، وجود ندارد. اما خوب است بدانید دانشجویان کارشناسی ارشد و یا دکتری می توانند کار کنند. البته این امکان برای افرادی که دارای مجوز کار هستند فراهم است. و می ‌توانند به‌ کار حین تحصیل در ترکیه بپردازند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در ترکیه می توانید با ما تماس بگیرید؛ و مشاوره دریافت کنید. ما با سال ها تجربه در این زمینه می توانید برای تحصیل در ترکیه شما را راهنمایی کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *