ataturk

انجمن ایرانیان ترکیه

اقامت توریستی ترکیه

فهرست مطالب

برای بسیاری این پرسش وجود دارد که اقامت توریستی ترکیه؛ برای ایرانیان به چه صورتی است؟ در این مقاله به این موضوع و همچنین به پاسخ این سوال که؛ هزینه اقامت توریستی یکساله ترکیه برای ایرانیان در چه حدودی است؟ خواهیم پرداخت. دانستن این نکات برای شمایی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید الزامی است. در این مقاله به پاسخ این سال پر تکرار خواهیم پرداخت که آیا ایرانیان می توانند؛ بدون ویزا اقدام به مهاجرت به ترکیه شوند؟ آیا می توان ویزای توریستی کشور ترکیه را به اقامت تبدیل کرد؟ و به هر آنچه درباره مهاجرت به ترکیه و اقامت تورسیتی ترکیه باید بدانید خواهیم پرداخت.

شرایط کلی اخذ اقامت توریستی ترکیه

برای انیکه بتوانید اقامت توریستی ترکیه را دریافت کنید؛ باید به شرایط کلی که در این خصوص وجود دارد توجه کنید. باید بگوییم در کنار سرمایه گذاری در ترکیه، اقامت توریستی یکی از بهترین روش هااست. در این بخش قصد داریم به بیان شرایط معمول برای اقامت توریستی این کشور بپردازیم. اولین موضوع که به آن خواهیم پرداخت این است که ایرانیان برای سفر به ترکیه یک امکان خاص دارند. و آن این است که تا 90 روز الزامی بر دریافت ویزا ندارند. این امتیاز ویژه ای است که کشور ترکیه برای ایرانیان در نظر گرفته است. در این فرصت 90 روزه می توانید فرصت های سرمایه گذاری در ترکیه را نیز بررسی نمایید. تا در صورت تمایل و در آینده بتوانید از طریق سرمایه گذاری در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کنید. اما باید بگوییم که این اقامت 3 ماهه شرایطی نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

اولین محدودیت این است که نباید در مدت اقامتتان کار کنید. مورد دیگر این است که در این سه ماه یا 90 روز اجازه تحصیل نیز نخواهید داشت. توجه داشته باشید که به این منظور باید پاسپورت شما باید 6 ماه دیگر اعتبار داشته باشد. یا حداقل به اندازه 60 روز بعد از انقضای ویزا، اعتبار داشته باشد. حتما به این مورد نیزتوجه کنید که چنانچه قصد دارید بیش از 90 روز در ترکیه اقامت داشته باشید؛ حتما باید پیش از سفر به کنسول گری ترکیه این موضوع را اطلاع دهید. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید پیشنهاد می کنیم؛ صفحه سرمایه گذاری در ترکیه را نیز مطالعه کنید.

اقامت توریستی ترکیه یک ساله

شرایط اخذ اقامت توریستی

همان طور که گفتیم برای اقامت توریستی ترکیه امکان 90 روزه برای ایرانیان فراهم شده است. اما معمولا افراد قصد حضور به مدت بیشتر از ۹۰ روز در ترکیه را دارند. در این بخش به ارائه راهکارهایی در این خصوص می پردازیم. همان طور که گفتیم یکی از محدودیت های اقامت 90 روزه این است که؛ حق تحصیل در ترکیه را ندارید. اما با اقامت یک ساله می ‌توانند با برخورداری از شرایط لازم، امکان تحصیل در ترکیه را نیز داشته باشید. شما لازم است دارای شرایطی باشید تا بتوانید برای دریافت اقامت یکساله اقدام کنید. برای اقامت یک ساله لازم از مدارکی که از جانب دولت ترکیه در نظر گرفته ‌شده است را؛ ارائه دهید. بعد از ارائه این مدارک و در صورت وجود دلایلی که در ادامه خواهیم گفت؛ می ‌توانند از امکانات قانونی اقامت توریستی در کشور ترکیه؛ مانند امکان تحصیل در ترکیه بهره‌ مند گردند.

اولین شرط لازم برای حضور در خاک ترکیه این است که؛ دلیل شما برای اینکار تحقیقات علمی و تحصیل در ترکیه باشد. همچنین باید بگوییم اخذ اقامت توریستی با استفاده از اجاره ملک نیز امکان پذیر است. اخذ اقامت توریستی ترکیه روش دیگری نیز دارد. که آن از خرید ملک است. که در این خصوص در بخش قبل توضیح خواهیم داد. با این شرایط این امکان وجود دارد که اقامت این کشور را دریافت کنید. و می توانید جهت تمدید اقامت خود اقدام‌ کنید و در ترکیه حضور داشته باشد. و در این مدت اقدام به تحصیل در ترکیه کنید.

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی ترکیه

مدارک مورد نیاز اقامت توریستی

برای اخذ و دریافت اقامت توریستی ترکیه ارئه مدارکی که بیان می شود الزامی است. البته همان طور که پیش از این نیز گفتیم؛ ایرانیان برای مقاصد گردشگری و توریستی نیازی به دریافت ویزا ندارند. در واقع باید بگوییم اما معدود کشور هایی هستند که طبق قوانینی که دارند؛ برای مقاصد توریستی لازم است اقدام به اخذ ویزا کنید. اما در خصوص اقامت توریستی ترکیه باید بگوییم مدارک لازم در این خصوص شامل موارد زیر است. اولین مدرک مورد نیاز ارائه یک پاسپورت دارای اعتبار است. ارائه فرم درخواست ویزای توریستی ترکیه نیز برای این منظور لازم است. برای دریافت این مورد لازم است از طریق وزارت امور خارجه کشور خود اقدام نمایید. ارائه دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی نیز مورد دیگری است که باید ارائه شود. همچنین ارائه بیمه‌ درمانی برای این منظور لازم است. مورد دیگر هم ارائه تمکن مالی مناسب می باشد که در این خصوص ارائه مدارکی لازم است.

لازم به ذکر است که در کنار اقامت توریستی ترکیه راه های دیگری هم برای اقامت گرفتن وجود دارد. یکی از آن ها حضور در خاک ترکیه با هدف یادگیری زبان ترکی است. باید توجه داشته باشید برای بهره مندی از این امکان باید دوره آموزشی شما؛ بر طبق دوره‌ های تصویب‌ شده باشد. این ظوابط آموزشی از جانب دولت ترکیه وضع شده است. اخذ اقامت به‌ واسطه ازدواج نیز یکی دیگر از راه های مقیم شدن در این کشور است. روش اخذ اقامت به ‌واسطه شرکت در دوره ‌های آموزشی هم پیش روی شما است؛ تا در صورت تمایل از این طریق اقدام کنید.

هزینه اقامت توریستی ترکیه

هزینه اقامت توریستی

یکی از موضوعاتی که در خصوص اقامت توریستی ترکیه مطرح است؛ اولین هزینه ای که در خصوص متحمل خواهید شد ۴۰ لیر بابت هزینه ترجمه ی پاسپورت است. این هزینه برای هر شخص باید پرداخت شود. همچنین به این منظور پرداخت ۸۹ لیر به همراه ۸۰ دلار مالیات برای اقامت یک ساله به اداره ی مالیات ترکیه الزامی است. اصطلاحا به این مبالغ پول خاک می گویند. یکی از هزینه های اقامت توریستی ترکیه پرداخت 120 لیر برای تاییدیه ی نوتر است. لازم به توضیح است که تاییدیه نوتر امری اساسی در پروسه سرمایه‌ گذاری قانونی در ترکیه است. دفاتر ثبت اسناد رسمی در کشور ترکیه، با ارزیابی مدارک معتبر که به‌طور رسمی به زبان ترکی استانبولی ترجمه ‌شده، این تاییدیه را صادر خواهد کرد. هزینه ی بیمه ی درمانی نیز مبلغ دیگری است که لازم است بپردازید. این مبلغ با توجه به سن، جنسیت و نوع بیمه ایی که دریافت می کنند متفاوت می باشد.

البته خوب است بدانید که هزینه های بیشتر جهت بیمه های تکمیلی نیز وجود دارد؛ که در صورت تمایل به خریداری آن ها می توانید اقدام کنید. قطعا یکی از اصلی ترین هزینه های شما؛ هزینه سکونت است. هزینه ی اجاره ی خانه در ترکیه بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر می باشد. این مبلغ بسته به نوع آپارتمانی که اجاره خواهید کرد متغیر خواهد بود. هزینه حمل و نقل در ترکیه زیاد است. استفاده از تاکسی در ترکیه بسیار گران است. از این رو بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی مثل متر و اتوبوس استفاده کنید. تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه

اقامت ترکیه با اجاره ملک

همان طور که می دانید یکی از راه های اقامت ترکیه، خرید ملک در ترکیه است. اما اگر چنین امکانی را ندارید از طریق اجاره خانه در استانبول نیز امکان دریافت اقامت می باشد. این حالت در کنار هزینه پایین در مقایسه با خرید یک روش پر ریسک می باشد. یکی دیگر از محدودیت های دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه محدودیت در انتخاب محله است. به این معنا که این اقامت برای تمامی شهرها و محله های استانبول برقرار نمی باشد. اما در مورد خرید ملک در ترکیه این گونه نیست. نکته بعدی که باید مورد توجه شما قرار گیرد این است که؛ بر خلاف آن چه که رایج شده است و زیاد شنیده می شود این است که؛ شما با اخذ اقامت ترکیه این امکان را نخواهید داشت که در سال های متوالی؛ پاسپورت این کشور و شهروندی ترکیه را دریافت کنید.

موردی که ذکر شد در خصوص خرید ملک در ترکیه وجود ندارد. و می توان گفت اصلی ترین تمایز این دو روش دریافت اقامت ترکیه همین مورد است. در این بخش از مقاله به موضوع اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه پرداختیم. و آن را با خرید ملک در ترکیه مقایسه کردیم. همچنین نقاط قوت و ضعف این روش دریافت اقامت کشور ترکیه را بر شمردیم. شما می توانید در صورت اینکه سرمایه کافی در اختیار ندارید از این روش؛ برای مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت این کشور اقدام کنید. اما توصیه ما خرید ملک در ترکیه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص وارد صفحه خرید ملک در ترکیه شوید.

مدت زمان ویزای توریستی ترکیه

از جمله سوالات پرتکرار کاربران انجمن ایرانیان مدت زمان ویزای توریستی در ترکیه است. در پاسخ باید بگوییم همان طور که گفتیم به‌ طور کلی، مدت زمان حضور در کشور ترکیه بدون ویزا؛ سه ماه یا ۹۰ روز است. در این مدت برای اقامت ایرانیان نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت. در نتیجه با بهره مندی از این امکان افرادی که قصد اقامت در کشور ترکیه را دارند؛ این فرصت برایشان فراهم است که به ازای هر ۶ ماه، ۹۰ روز را بدون ویزا، ساکن ترکیه باشند. در این فرصت می توانید فرصت های مختلف سرمایه گذاری مانند خرید خودرو در ترکیه را بررسی کنید. باید توجه داشته باشید فرد متقاضی نمی ‌تواند هیچ ‌گونه فعالیت تجاری و تحصیلی داشته باشد. یعنی برای خرید خودرو در ترکیه باید روش دیگری را در پیش بگیرید. می توان گفت برای اقامت طولانی ‌تر در این کشور اروپایی راه ‌های قانونی دیگر هم وجود دارد.

این روش ها به مراتب ارزان‌ تر هستند. همان طور که در طول مقاله هم گفتیم داشتن اجاره‌ نامه و یا خرید ملک در ترکیه؛ از آن جمله محسوب می ‌شوند. که با انتخاب این روش ها امکان خرید خودرو در ترکیه نیز برای شما فراهم خواهد بود. لازم به توضیح است که مدت زمان این نوع اقامت در کشور ترکیه، یک ‌سال می باشد. که همان طور که گفتیم نیازمند دریافت ویزای اقامت توریستی می‌ باشند. یکی از تفاوت های اصلی ترکیه با کشور با که بسیاری را ترغیب به مهاجرت به آن جا می کند؛ بازار خودرو متنوع این کشور است. اگر شما هم جزو این دسته هستید پیشنهاد می کنیم صفحه خرید خودرو در ترکیه را مطالعه کنید.

اقامت دائم ترکیه

یکی از موضوعاتی که دغدغه بسیاری است دریافت اقامت دائم ترکیه است. در بعضی منابه و ماخذ این گونه آمده است که؛ به اشتباه آمده است که در صورت تمدید اقامت کوتاه مدت خود در کشور ترکیه؛ به مدت ۵ سال امکان تبدیل آن به اقامت دائم و شهروندی وجود دارد. اما همان طور که گفتیم این موضوع اشتباه است. متاسفانه علارغم این که دوست داشتیم این گونه بود باید بگوییم این قانون صحت ندارد. به این ترتیب باید بگوییم شما نمی توانید با اقامت های توریستی و خرید ملک کمتر از ۴۰۰ هزار دلار؛ اقامت دائم دریافت کنید و شهروندی ترکیه شوید. حتی این امکان را نخواهید داشت که اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید. در این باره باید بگوییم که تنها در صورتی امکان اقامت دائمی ترکیه را خواهید داشت که؛ و می توانید بعد از ۵ سال را دریافت خواهید کرد؛ که در ترکیه کار قانونی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *