ataturk

انجمن ایرانیان ترکیه

مهاجرت به ترکیه

فهرست مطالب

مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه به دلیل همرز و همسایه بودن با کشور ایران افراد زیادی را برای اخذ اقامت ترکیه وسوسه کرده است. کشور ترکیه از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است زیرا دو دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. ترکیه با کشورهای بسیاری از جمله ایران، عراق، سوریه، یونان، قبرس، بلغارستان، نخجوان آذربایجان، ارمنستان و گرجستان همسایه است و از شمال با دریای سیاه و در جنوب غربی با دریای مدیترانه دربر گرفته شده است.

همین عامل سبب شده است که اقتصاد ترکیه بر پایه تجارت از طریق دریا و کشتیرانی باشد و این از عوامل تاثیر گذار در رونق این کشور محسوب می گردد. پایتخت این کشور شهر آنکارا و بزرگترین شهر آن استانبول است که توریست های بسیاری را به خود جلب کرده است.

زبان رسمی این کشور ترکی می باشد و افرادی که به زبان ترکی استانبولی تسلط داشته باشند می توانند بهتر مراودات و نیازهای روزانه خود را برطرف نمایند. واحد پول ترکیه لیر و دین رسمی ترکیه نیز اسلام است.

شرایط مهاجرت به ترکیه

شرایط مهاجرت به ترکیه پیچیده نیست و هر فردی در صورت داشتن موجودی مالی مکفی به ترکیه مهاجرت کند. ما در این مطلب به انواع روش های مهاجرت به ترکیه (ارزانترین روش و آسانترین روش ) اشاره کرده و بصورت کامل توضیحات را در اختیار شما قرار داده ایم. در صورتی که هر سوالی دارید در قسمت نظرات اضافه و یا با واتساپ انجمن در ارتباط باشید.

انواع مهاجرت به ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای توریستی و در عین حال پرجاذبه است که سالانه درصد قابل توجهی از افراد تمایل به مهاجرت به ترکیه را دارند. متقاضیان می توانند با توجه به شرایط خود از یکی از 5 روش زیر  اقامت در ترکیه  را دریافت کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق کار

مهاجرت به ترکیه از طریق کار یکی از بهترین روش های دریافت اقامت است. اگر در حرفه ای تخصص خوبی دارید و به زبان ترکی استانبولی مسلط هستید می توانید از طریق کار برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنید. به منظور اخذ مجوز کار، ابتدا نیاز به یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترکیه ای است. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که تسلط به زبان ترکی استانبولی از جمله پیش نیازهای اصلی برای استخدام توسط کارفرمایان ترک است که در همین راستا  در کلاس زبان ترکی استانبولی شرکت و سطح زبان خود را بهبود ببخشید و مشاغلی که به زبان انگلیسی باشند بسیار محدود هستند. برای دریافت  اقامت کاری ترکیه نیاز به گرفتن ویزای کاری است به ظاهر ساده و قابل انجام است اما به دلیل افزایش نرخ بیکاری در این کشور و هزینه های متحمل به کارفرمایان نیاز به مشاوره دقیق و تخصصی دارد.

کاریابی از طریق وب سایت های کننده فرصت های شغلی بین المللی در ترکیه امکان پذیر است و برای شهروندان ایرانی به دلیل امکان سفر بدون‌ ویزا به ترکیه تا 90 روز می توانند به صورت حضوری اقدام به جست وجوی کار و سپس دریافت پیشنهاد شغلی کنند.

پس از توافق با کارفرما، ابتدا به فرد اقامت یک ساله اعطا می گردد که در صورت تمدید قرارداد کاری توسط کارفرما، مدت اقامت نیز تمدید می گردد.همچنین ویزاهای کاری دیگری به نام های ویزای کار هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران، تعمیرکاران فنی و اساتید دانشگاه نیز برای کار در ترکیه وجود دارند.

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در ترکیه و ثبت شرکت یکی دیگر از روش های مهاجرت به ترکیه است که می تواند با داشتن شرایط مورد نظر کشور ترکیه منجر به اخذ اقامت و تابعیت ترکیه شود. متقاضیان با راه اندازی یک کسب و کار در این کشور و استخدام 5 نفر از شهروندان ترک، اقدام به ثبت شرکت می کنند.

شخص سرمایه گذار باید به مدت 5 سال مالیات به دولت ترکیه پرداخت کند و برای بیمه کارمندان خود اقدامات لازم را انجام دهد. در حقیقت فعالیت شرکت در این مدت بسیار اهمیت دارد در این صورت افراد می توانند پس از گذشت 5 سال اقامت دایمی خود را دریافت کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک

مهاجرت به ترکیه از طریق خرید ملک از بهترین روش های سرمایه گذاری در این کشور محسوب می شود. که این خرید ملک می تواند با سرمایه گذاری 75 هزار دلار به بالا انجام شود. متقاضیان برای اخذ اقامت و تابعیت کشور ترکیه، باید ملکی به ارزش حداقل معادل 400 هزار دلار آمریکا، در ترکیه خریداری کنند. اگر برای شهروندی ترکیه باشد می تواند مسکونی و تجاری باشد اما اگر مناسب اقامت ملکی ترکیه باشد این ملک باید مسکونی بوده و خود شما در آن ساکن باشید. برای کسانی که مهاجرت به ترکیه از طریق شهروندی را انتخاب می کنند، ملک خریداری شده، به مدت 3 سال نباید فروخته شود. در این روش بین 3 تا 6 ماه زمان لازم می برد که پاسپورت ترکیه برای متقاضیان صادر شود تا از تمام حق و حقوق شهروندی ترکیه بهره مند شوند.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری با توجه به سیاست های کشور ترکیه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی به چند روش امکان پذیر است. افرادی که بتوانند در کشور ترکیه سرمایه گذاری کنند علاوه بر اخذ اقامت این کشور می توانند به سود قابل توجهی نیز دست یابند.

روش های متعددی برای مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری وجود دارد از جمله: ثبت شرکت، کارآفرینی، خرید ملک، خرید سهام و اوراق بهادار و غیره که بهترین آنها می توان خرید ملک در ترکیه  نام برد. این سرمایه گذاری ها براساس قانون کشور ترکیه منجر به اخذ به تابعیت ترکیه می شود.

ماجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک

مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک و اقامت در این کشور در واقع نوعی از اقامت توریستی ترکیه می باشد. در هنگام اخذ ویزای توریستی ترکیه بدون دریافت ویزا، می توانید 3 ماه در این کشور حضور داشته باشید ولی در این مدت امکان کار یا تحصیل نخواهید داشت. نوعی از ویزای توریستی به نام اقامت یک ساله ویزای توریستی ترکیه وجود دارد که به واسطه اجاره ملک در ترکیه به متقاضی داده می شود که از سال 2022 این نوع اقامت بسیار سخت و در بعضی از شرایط امکان پذیر نمی باشد. مهزینه های مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک حدود ماهیانه 5 هزار لیر می باشد که  هزینه های اداری اخذ اقامت است و در صورتی که از طرف انجمن اقدام کنید ، هزینه اضافی بابت هزینه جهت هزینه وکیل و کارگزاری پرداخت نمی کنید. از مزایای مهم مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک می توان به عدم شرط حضور آن اشاره نمود. این امکان برای متقاضیان وجود دارد که ترکیه را ترک کنند و هر ساله برای این اقامت درخواست دهند و آن را تمدید نمایند.
 

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج روشی است که منجر به تابعیت و اقامت دائم کشور ترکیه می شود. با توجه به قوانین ترکیه، برای ازدواج با یک فرد ترکیه ای یا شخصی که پاسپورت کشور ترکیه را داشته باشد، باید بالای 18 سال باشند. لازم به ذکر است در این روش زوجین باید ثابت کنند که ازدواجشان حقیقی است و در این مدت زندگی مشترک داشته اند. این ازدواج حتما باید در کشور ترکیه به ثبت رسیده باشد. از موارد دیگری که باید به دولت مدارکی را ارائه دهند، خانه برای زندگی با هم، تمکن مالی مناسب هزینه های دو طرف و عدم سوء پیشینه است. در صورتی که برای دولت ترکیه ثابت شود که این ازدواج یک ازدواج واقعی است ، در ابتدا برای فرد متقاضی اقامتی بین 3 تا 5 سال صادر می شود و در صورت تداوم ازدواج می تواند منجر به تابعیت ترکیه شود.

در صورتی که به دولت ثابت شود ازدواج طرفین برای  کسب اقامت ترکیه است، جرم به حساب می آید و می تواند منجر به زندانی شدن و جریمه های سنگین مالی شود.

مهاجرت به ترکیه از طریق تولد

کشور ترکیه قوانین خاصی نسبت به اقامت از طریق تولد دارد و از اصل خون پیروی می کند، این بدین معنا است که تولد در خاک ترکیه برای افرادی که ترکیه ای نیستند، منجر به اخذ اقامت و تابعیت نمی شود. تنها در صورتی منجر به تابعیت می شود که یکی از والدین فرزند شهروند ترکیه باشند.

اما در صورتی که والدین اقامت کشور ترکیه را قبل از تولد فرزند دریافت کرده باشند، یا از طریق ازدواج، اقامت موقت ترکیه را دریافت کرده باشند، وقتی فرزندشان متولد شود می توانند اقامت ترکیه را به سادگی برای او نیز دریافت کنند.

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل

وجود دانشگاه های معتبر بسیاری در ترکیه و هزینه پایین زندگی، باعث شده است متقاضیان مهاجرت به ترکیه برای تحصیل نیز نرخ بالایی را به خود اختصاص دهند. یکی از راه های آسان اقامت تحصیلی ترکیه  است. متقاضیانی که قصد دارند در ترکیه به تحصیل بپردازند، حتما باید در ابتدا پذیرش دانشگاه را کسب کنند سپس به کنسولگری ترکیه در کشور خود مراجعه کرده و از طریق نامه پذیرش و فرم درخواست ویزا برای ویزای تحصیلی اقدام کنند.

تحصیل در ترکیه در تمامی مقاطع امکان پذیر است. عموما آموزش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه به زبان ترکی و در دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی رایج است و افرادی که بخواهند در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه ها به تحصیل بپردازند برای پذیرش، نیازمند مدارک زبان هستند اما در رشته لیسانس دارا بودن مدرک زبان الزامی نیست.

مهاجرت به ترکیه برای هنرمندان و افراد فوق موفق

سیستم مهاجرت به ترکیه برای هنرمندان و افراد فوق موفق کمی متفاوت است. ترکیه از جمله کشورهایی است که تجار مشهور، ورزشکاران، هنرمندان، دانش آموزان و دانشجویان تیزهوش و افراد موفق را برای اخذ تابعیت با روش های ویژه ای می پذیرد. افرادی که دارای رزومه های قوی و معتبر در سطح فعالیت های جهانی و بین المللی هستند در این گروه جای دارند. به عنوان مثال ورزشکارانی که در مسابقات جهانی دارای مدال هستند و یا هنرمندانی که در فستیوال ها و نمایشگاه های بین المللی جایزه دریافت کرده اند می توانند از طریق توزا کارت اقامت ترکیه خود را تکمیل نمایند.

مهاجرت به ترکیه از طریق پناهندگی

پناهندگی در ترکیه یکی از راه های نامناسب اخذ اقامت ترکیه است. پناهندگان اشخاصی هستند که به دلایل مختلفی مانند مسائل مذهبی، سیاسی، عقیدتی، جنگ، نژاد، عضویت در گروه های خاص و مواردی از این قبیل که باعث می شود امنیت جانی در کشور که زندگی می کنند ندارند. ممکن است به این دلایل فرد پناهنده در کشور خود مورد تعقیب باشد یا تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گیرد و خطرات دیگری که فرد را از کشورش دور می کند.

به همین دلیل است که این افراد به کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند پناه می برند. با توجه به قوانین کنوانسیون ژنو، کشور مورد نظر باید حداقل امکانات مورد نیاز زندگی را برای افراد پناهجو فراهم آورد تا در امان باشند. اما کشور ترکیه در قبال پناهجویان وظیفه حمایت موقت را دارد و بعد از مدتی به کشور دیگری هدایت می شوند.

به همین خاطر بسیاری از قاچاقچیان انسان، توسط راه های بسیار نا امنی اقدام به جا به جایی این افراد می کنند که بسیار خطرناک است. سالانه بسیاری از پناهجویان با این روش جان خود را از دست می دهند. لذا این کشورها برای پناهجویان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی در کمپ ها را در نظر می گیرد و فرآیند پیگیری پرونده ها را بسیار طولانی می کنند تا مانع پناهندگی افراد متقاضی شوند.

به همین دلیل این روش به هیچ وجه توصیه نمی شود و موسسه آتیه آفرینان هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد و این مطلب صرفاً جهت افزایش آگاهی شما و اطلاع رسانی در خصوص خطرات و نکات مهم پناهندگی به عرض شما می رسد و پیشنهاد می شود تا با توجه به شرایط خود روشی مناسب و البته قانونی را انتخاب کنید.

هزینه های مهاجرت به ترکیه

یکی از مسائل مهمی که افراد قبل از اقدام به مهاجرت به ترکیه باید به آن توجه کنند هزینه های زندگی در این کشور است. در کشور ترکیه متوسط حقوق ماهیانه یک فرد به طور خالص و پس از کسر مالیات، 8،000 TL لیر ترکیه است و هزینه های ماهینانه یک فرد در حدود 6000TL  لیر ترکیه تخمین زده شده است. البته ترکیه کشوری است که پول در آن گردش بالایی دارد که می توان در صورت هوشمند بودن به درآمدهایی بسیار بالاتری نیز دست یافت.

مزایا و معایب مهاجرت به ترکیه

متقاضیان مهاجرت به ترکیه بر اساس شرایط فعلی خود، بسیار مهم است که کدام روش را برای مهاجرت انتخاب کنند تا بتوانند از طریق آن تابعیت و یا اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنند.

با یک بررسی اجمالی می توان دریافت که از تمام این روش ها، از 3 طریق می توان به تابعیت کشور ترکیه دست پیدا کرد.
روش های مهاجرت کاری، سرمایه گذاری و ازدواج با تبعه کشور ترکیه، منجر به اخذ تابعیت ترکیه خواهد شد که از محبوب ترین روش های اخذ اقامت ترکیه، به خصوص برای ایرانیان عزیز، مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری به ویژه خرید ملک است.

در این روش اگر متقاضی بتواند با مبلغی به میزان 400 هزار دلار اقدام به خرید ملک در این کشور کند، پس از 6 ماه، پاسپورت این کشور را می تواند اقامت کشور ترکیه را اخذ نماید.

مشاوره رایگان مهاجرت به ترکیه

مهاجرت مسیری پر از نکات قانونی است که می بایست با کمک یک وکیل متبحر طی شود. در اولین گام مهاجرت می بایست برترین مسیر مهاجرت متناسب با شرایط متقاضی مشخص شود و پس از آن می بایست مدارک و شرایط مسیر انتخابی را به بهترین نحو آماده و ارائه نمود تا متقاضی بتواند بهترین نتیجه ممکن را اخذ نماید. شما مهاجر عزیز می توانید از طریق واتساپ یا تماس با انجمن ایرانیان از مشاوره رایگان برخوردارید شوید و شرایط خود را بدون صرف هزینه ای بسنجید.

آسانترین راه مهاجرت به ترکیه

آسان ترین راه مهاجرت به ترکیه مسیری است که مراحل قانونی پیچیده ای نداشته باشد و همچنین نگران ریجکتی ویزا در آن نباشد. همواره می توان از بازار املاک به عنوان آسان ترین راه مهاجرت به ترکیه نام برد. قطعا برای متقاضی که دارای سرمایه کافی است، خرید ملک نه تنها آسان ترین راه مهاجرت به ترکیه، بلکه مسیری سودآور نیز می باشد. برای این امر متقاضی تنها کافی است که ملکی را با قیمت مشخص شده خریداری نماید، در این صورت علاوه بر اینکه در بازار املاک سرمایه گذاری نموده است، اقامت این کشور را نیز اخذ کرده است.

ارزان ترین راه مهاجرت به ترکیه

اگر به دنبال مهاجرت به ترکیه هستید ولی هزینه و سرمایه کمی دارید می توانید از طریق ارزان ترین راه مهاجرت به ترکیه اقدام نمایید. یکی از ارزان ترین راه مهاجرت به ترکیه از طریق اجاره ملک در ترکیه می باشد. متقاضیان می توانند در ابتدا توسط ویزای توریستی وارد ترکیه شوند و سپس تنها از مسیر اجاره ملک در ترکیه، اقامت یک ساله این کشور را اخذ کنند. این نوع اقامت یک ساله است و قابلیت تمدید را نیز دارد. البته اگر به دنبال راه های دیگر مهاجرت ارزان می باشید می بایست دارای شرایط خاص نظیر تحصیلات، تسلط به زبان ترکی و تخصص باشید که در این صورت می توان از مسیرهای تحصیلی و کاری به عنوان ارزان ترین راه مهاجرت به ترکیه نیز نام برد.

مراحل مهاجرت به ترکیه

مراحل مهاجرت به ترکیه بسته به روش مهاجرتی که قصد دارید از طریق آن اقامت ترکیه را کسب نمایید متفاوت می باشد. ولی به طور کلی مراحل مهاجرت به ترکیه شامل موارد زیر است:

  1. تماس با انجمن ایرانیان ترکیه :
    اولین اقدام برای مهاجرت به ترکیه، تماس با انجمن ایرانیان ترکیه و عضویت در این انجمن است تا بر اساس شرایط و نیاز شما مسیر مهاجرتی انتخاب شود.
  2. انتخاب مسیر مهاجرتی :
    ورود به کشور ترکیه که مدت زمان این مسیر متناسب با مسیر مهاجرتی شما 3 روز الی 3 ماه می باشد
  3. انجام اقدامات لازم برای مسیر مهاجرتی :
    متقاضیانی که درخواست مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت این کشور را برای مدت طولانی تر از 3 ماه را دارند می بایست، برای ادامه اقامت قانونی و طولانی تر در ترکیه کارت شناسایی مجوز اقامت ترکیه را دریافت کنند.
  4. ثبت تاریخ مصاحبه و اخذ راندو از اداره مهاجرت:
    این قسمت از کار با اینکه به ظاهر فرم ساده ای است اما در صورت اشتباه حتی در یکی از قسمت ها، روند مهاجرت شما را می تواند دچار مشکل کند. بنابراین این فرم درخواست به اداره مهاجرت با دقت تمام توسط همکاران ما در انجمن بصورت رایگان برای شما تکمیل می شوند.
  5. مراجعه در تاریخ راندو:
    در تاریخ مشخص شده که برای شما پیامک ارسال می شود شما اقدام به مراجعه به سازمان مربوطه کرده و مدارک خود را تکمیل و تحویل می دهید
  6. دریافت کارت اقامت:
    در صورتی که مهاجرت به ترکیه با روش انتخابی شما مورد تایید قرار بگیرید، کارت شهروندی، دانشجویی یا اقامت شما به ادرس شما توسط ptt ( پست مرکزی ترکیه ) ارسال می شود.

مدارک مورد نیاز مهاجرت به ترکیه

بر اساس نوع مهاجرت مد نظر شما مدارک متقاوتی نیاز است اما اگر بخواهیم بصورت کلی به مدارک مورد نیاز اشاره کنیم، پاسپورت با داشتن حداقل یکسال اعتبار، عکس پاسپورتی ، بیمه سلامت  و پرداخت هزینه های دولتی در همه روش ها مورد نیاز می باشد.

سوالات متداول مهاجرت به ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *